tag:blogger.com,1999:blog-19383316.post790447323183742576..comments2024-02-15T10:28:12.507+02:00Comments on Σελίδες Πατριδογνωσίας: Μόνη ἐναντίον ὅλων...Φειδίαςhttp://www.blogger.com/profile/11321051330272579103noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-19383316.post-12172449772098165312012-07-22T12:35:22.913+03:002012-07-22T12:35:22.913+03:00Ἔχετε δίκιο ἀγαπητὴ Ἐρινύα. Ὄντως, ἡ «γραμματικὴ» ...Ἔχετε δίκιο ἀγαπητὴ Ἐρινύα. Ὄντως, ἡ «γραμματικὴ» (βάζω εἰσαγωγικὰ στὴν λέξι, διότι μιὰ γραμματικὴ ἐξ ὁρισμοῦ μελετᾷ τὰ γράμματα· ἐτούτη θὰ μποροῦσε ἴσως νὰ λέγεται «φωνηματική», ἐὰν τουλάχιστον ἐδίδασκε ὀρθοφωνία, κάτι ποὺ λείπει ἀπὸ τὰ σχολεῖα μας δυστυχῶς· ἀλλὰ οὔτε αὐτὸ κάνει) αὐτὴ βασίστηκε στὴν <i>«Γραμματικὴ τῆς Ἑλληνικῆς Γλώσσας»</i> τῶν David Holton, Peter Mackridge και Ειρήνης Φιλιππάκη-Warburton, μετάφρασις Βασ. Σπυρόπουλος, ἐκδ. Πατάκη (α' ἔκδ. Routledge, Λονδῖνο 1997). Μιὰ γραμματικὴ γραμμένη ἀπὸ ξένους, γιὰ ξένους ποὺ δὲν γνωρίζουν καὶ θέλουν νὰ μάθουν ἑλληνικά, ἡ ὁποία μεταφράστηκε (τραγελαφικόν· διδασκαλία ἑλληνικῶν ἀπὸ μετάφρασι...) στὰ ἑλληνικά! Φυσικὰ ἡ «γραμματικὴ» τοῦ δημοτικοῦ δὲν εἶναι παρὰ μιὰ προκρούστεια νεοταξικὴ περίληψις, μὲ κεντρικὸ ἰδεολογικοπολιτικὸ σκοπὸ τὴν ὑπονόμευσι τῆς διαχρονικότητος τῆς γλώσσης, δηλαδὴ τῆς πολιτισμικῆς ταυτότητος καὶ κληρονομιᾶς.<br /><br />Ἔχετε ἐπίσης δίκιο καὶ ὅσον ἀφορᾷ στὸν Μανόλη Τριανταφυλλίδη. (Σημειωτέον, πρέπει νὰ σεβόμεθα τὸ ὅτι ἔγραφε τὸ ὄνομά του μὲ «ο», καὶ φυσικὰ νὰ σεβόμεθα τὸ πῶς ἔγραφαν τὰ ὀνομάτά τους οἱ πρόγονοί μας· <i>Ἀχιλλεύς, Ὀδυσσεύς, Πλάτων, ἡ Σαπφώ - τῆς Σαπφοῦς, ἡ Ἄρτεμις - τῆς Ἀρτέμιδος</i> κ.λπ.) Ἡ γλωσσικὴ μεταρρύθμισις Ράλλη τοῦ 1974, ἡ ὁποία φυσικὰ ἔλαβε πολὺ μεγαλύτερες διαστάσεις ἀπὸ τὸ 1982 καὶ μετὰ (κατὰ τὸν Χρῆστο Γιανναρᾶ, καταστροφὴ χειρότερη τῆς μικρασιατικῆς) καὶ ἡ ἀναπροσαρμογὴ τῆς γραμματικῆς Τριανταφυλλίδη, ἡ ὁποία ἐπεβλήθη στὴν ἐκπαίδευσι καὶ στὸν δημόσιο λόγο, ὑπῆρξε πραγματικὰ προκρούστεια. Στὸ θέμα αὐτὸ θὰ ἐπανέλθω μὲ νέο ἄρθρο. Ἐπισημαίνω πάντως ἐδῶ ὅτι ἡ ἐν λόγῳ σχολικὴ «γραμματικὴ» δὲν σέβεται <b>οὔτε</b> τὸν Τριανταφυλλίδη, τὸν ὁποῖον ὑποτίθεται ὑμνεῖ ὠς τοτέμ, ἀφοῦ ὁ Τριανταφυλλίδης χρησιμοποιεῖ τὸν χαρακτηρισμὸ φωνήεντα-σύμφωνα <b>καί</b> γιὰ τὰ γράμματα, ἐνῷ ἡ σχολικὴ «γραμματική», δολίως, <b>μόνον</b> γιὰ τοὺς φθόγγους. Καὶ αὐτό, ξαναλέγω, ὅπως ἐτόνισε καὶ στὰ σχόλιά του ὁ φίλος Ἀνδρέας Φαρμάκις, εἶναι τὸ κεντρικὸ νεοταξικὸ ἰδεολόγημα: διάρρηξις τῆς ἑνότητος προφορικοῦ καὶ γραπτοῦ λόγου, ὑποβιβασμὸς τοῦ γραπτοῦ λόγου (καταλαβαίνετε τὶ συνέπειες ἔχει αὐτὸ γιὰ τὶς ἱστορικὲς γλῶσσες καὶ τὰ ἱστορικὰ ἔθνη), χρῆσις τοῦ προφορικοῦ λόγου (τοῦ τυποποιημένου, γιὰ μετανάστες, ἐννοεῖται· ὄχι τοῦ παραδοσιακοῦ μὲ τὰ βραχέα καὶ τὰ μακρά, τῶν πολλῶν διαλέκτων (ἀκόμη καὶ σήμερα) καὶ τῶν πολλῶν ἀποχρώσεων) ἐνάντια στὴν γραπτὴ παράδοσι, τὴν λόγια κληρονομιά, τὴν ἱστορικὴ συνέχεια τῆς γλώσσης καὶ τοῦ πολιτισμοῦ μας.Φειδίαςhttps://www.blogger.com/profile/11321051330272579103noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-19383316.post-15707009045366926262012-07-21T22:41:09.608+03:002012-07-21T22:41:09.608+03:00Ανακάλυψα το ιστολόγιό σας από σχόλια που κάνατε σ...Ανακάλυψα το ιστολόγιό σας από σχόλια που κάνατε σε κάποια από τις μονόχνωτες αναρτήσεις του ιστολόγου του Σαραντάκου! Επιτέλους, είπα. Κάποιος που "τη μπαίνει" στην "αυθεντία".<br /><br />Αν έχετε χρόνο και κέφι δείτε και την δική μου οπτική γωνία επί του θέματος:<br />http://erinya-hellenica.blogspot.gr/2012/07/blog-post.html<br /><br />Το πολυτονικό, το οποίο χρειάζομαι αρκετό χρόνο και κόπο για να το θυμηθώ -ανήκω στους τυχερούς που το εδιδάχθησαν- είναι μόνον ένα στοιχείο από αυτά που υπέστησαν ακρωτηριασμό, όσον αφορά την γλώσσα μας. Εμένα ιδιαιτέρως με ενοχλούν οι αμέτρητες καταργήσεις καταλήξεων, γλωσσικών τύπων και αυτή η μονοτονία, η προκύπτουσα από την αλλαγή τονισμού των λέξεων. Γέμει η νέα "δημοτική" από τονισμούς της προπαραληγούσης, μετατρέποντας την ελληνική εκφορά λόγου σε ήχους κρουστικού σφυροδραπάνου... Ελληνική βαρβαρίζουσα! Τι κρίμα!Ερινύαhttps://www.blogger.com/profile/03966083125156166756noreply@blogger.com